Hemma eller hemma

Det där med att längta hem... Idag drabbades jag av en känsla jag väl känner igen.. den kommer lite nu och då men drabbar en bara mer någon gång per år. Den kan komma när man känner lukten av kåda eller när man stumt går förbi någon på gatan.. eller som idag, när man bara vaknar upp på morgonen och känner... nää, jag saknar möjligheten att ta bilen till en kompis, sitta och babbla halva natten och ändå känna att man gjort något bra och produktivt för att man har fått umgås och bättrat på förhållandet med vänner och familj. 
 
Det är sakerna man inte har, men har upplevt, som man alltid saknar. På island saknade jag skog.. väl hemma igen saknade jag möjligheten att kunna se flera mil fram över slätterna (överdriver inte). Och just nu.. när jag vaknade idag och kollade ut genom förstret och visste att denna dag kommer jag behöva, utan någon typ av motivation, skriva fett mycket på min uppsats, så saknade jag hemma. 

Det som saknar hemma då, vad är det? Ja för er som läser detta och faktiskt bor där jag kommer ifrån, kanske inte riktigt har tänkt på vad ni skulle sakna för små patetiska saker om ni flyttade bort.. till en stortstad på andra sidan landet.. Men låt mig berätta vad jag iallafall saknar: 
* Att gå på gatan och heja på folk.. och de hejar tillbaka/ ler tillbaka/ tycker inte att jag är fullkomligt konstig människa. 
* Långa vägar av skog... Jag vet inte om det finns något så rosamt som att sitta på en buss eller köra en bil, med bra musik och det enda man ser utom vägen är skog och det gröna ljuset som sipprar från denn. Här är det faktum att köra bil kopplat till att vara spänd, stressad och fullt fokuserad på all trafik och alla skyltar som finns överallt. 
* Avstånd... Den säger lite mot sig själv med. Jag älskar korta avstånd här nere.. långa avstånd här är kopplat till långa resvägar och många byten.. Men långa avstånd hemma.. ger just den där avslappningen man behöver, bra motion och smått irritation (ibland) ;) 
* Familj.. jag har min bror här och det gör allt mycket mer trivsamt.. att få en relation med honom som jag aldrig haft förut är guld :) Och med familj menar jag mest egentligen på hur det var förr. När vi alla bodde hemma, traditionerna, högtiderna och allt.. Det är trevligt nu med men liiite påfrestande med alla syskons familjer under samma hustak under högtiderna ;) 
* Svartforsen.. Både den och möjligheten att åka ohc bada där stränderna inte är fullsmockade av göteborgare som grillar, springer, badar osv.. Där man har flera meter att bre ut sig på, man kan komma sent och ändå få en bra plats och även.. där jag inte behöver vara rädd att simma in i en brännmanet, krabba eller något annar onaturligt som finns här nere i de västra haven ;) Svartforsen är och kommer alltid vara ett favoritställe för sommarbad = Skog, ström, djup och halvkallt.. med möjlighet att simma över eller simma motströms oc få lite träning samtidigt.
* Barndomsvänner.. need to say more? Det finns olika typer av vänner, barndomsvänner är en av dem. Man växer upp och blir olika.. man flyttar och blir ännu mer olika.. men den där grunden finns alltid kvar. Kunna träffas och inte göra något speciellt.. inga planer, inga måsten.. prata/ se på film/ gå ut och gå.. uppdatera om livet för de vet allt som hände innan livet här började. Här nere är vi sjukt bra på planer, middagar, utflykter och även ibland att gå ut och gå med varandra. And i love it! :D Men man saknar det man inte har ändå :) 
* Naturen.. avslutar med denna då jag än en gång lyckats ta bort fokus på vad som behöver göras.. uppsatsen.. Men naturen vill jag nämna. Jag bor väldigt nära natur här med, många små skogspartier och cykelbanor att gå efter.. men jag finner inte samma möjlighet att en dag, bara för att jag är uttråkad, gå ut och gå! Känner nästan alltid att det måste finnas ett syfte här till att jag går ut. Måste jag handla? Vill jag ha glass? Måste jag träna? Den där njutningen av att bara ta en promenad av ingen speciell anledning.. helst kanske bara sådär, gå runt envägen hemma med hundarna för att de skafå röra sig gjorde även så mycket för mig. Träffa lite grannar, prata av sig och få frisk luft.. mmm sånt kan jag sakna! 

Det blev längre och längre förklaringar till varför jag saknar vissa saker.. några kanske ganska lätta att förstå att man saknar och några lite svårare.. 
Nu har jag sagt att jag ville säga för stunden.. dags att fortsätta skriva på vad jag har gjort för fel i min metod och vad som kunnat göras istället!
Lev och må! 

 
1 Carina:

skriven

älskade vän, vi saknar dig också på alla sätt!❤️❤️❤️/mamma

2 Emzan:

skriven

Men snaaaaart om ba 7 dagar är du hääär! :D Då bline bra bullar och happy days!!

Kommentera här: